FOWIZM
Styl malarski zwany Fowizmem został wykształcony w krótkim okresie. Powstał w
latach 1904- 1907, ajego twórcami byli Henri Matise`a, Andre Deraina i Maurice`a
Vlamincka wraz z niewielką grupą kolegów. Nazwa - fowiści - wywodzi się od
określenia "les fauves "- dzikie bestie. Przez kilka lat malarze ci stanowili w Paryżu
najbardziej eksperymentującą grupę. Fowizm, ze wszystkich kierunków dwudziestego
wieku, trwał najkrócej i najsłabiej można go zdefiniować. Problemy te wynikają
stąd, że nie istniała żadna konkretna doktryna fowistyczna, ponieważ jak twierdzili
sami fowiści - nie przestrzegali oni żadnych zasad. Najbardziej reprezentatywne
dzieła fowistyczne wyszły spod pędzla Matisse’a, Deraina, Vlamincka i w pewnym
okresie Braque’a. Oprócz tego istniała grupa malarzy wywodzących się z
pracowni Gustave Moreau, do której w 1895 r. wstąpił Matisse. Do grupy skupionej
wokół Moreau należeli: Roqalt, Marquet, Manquin, Camoin i Puy. Fowizm nigdy nie
stanowił ruchu stawiającego przed sobą konkretne zadania, które można by było
realizować, tak jak np. robił to kubizm. Był to proces eksperymentowania w sferze
możliwości, jakie ukazał późny impresjonizm. Matisse był z całą pewnością
najwybitniejszym malarzem, jeśli nie przywódcą wymienionej grupy. Jednakże
istotna jest również twórczość Deraina i Vlamincka. Od 1905 roku, malarze z grupy
skupionej wokół Matisse’a wystawiali wspólnie swoje prace. Prezentowali je na
dwóch najważniejszych wystawach sztuki nowoczesnej, jakimi były: Salon
Niezależnych i Salon Jesienny. Manifestem sztuki fowistów stał się obraz Matissa
zatytułowany "Przepych, spokój i rozkosz”. Obraz ten uważa się za syntezę tego
co miał do zaproponowania postimpresjonizm. Płótno to wywołało w 1905 roku,
na Salonie Niezależnych olbrzymie poruszenie. Oprócz sztuki postimpresjonistów
inspirację dla fowizmu stanowiła rzeźba afrykańska, ceramika i tkaniny z Algieru,
oraz chromolitografie na opakowaniach cykorii , które zafascynowały Vlamincka.
Matisse uważał, iż dzieło sztuki spełniać powinno funkcję dekoracyjną.
Całą grupę fowistów zdaje się natomiast łączyć przekonanie, że malarstwo
należy uprawiać jedynie dla wzrokowych przyjemności operowania czystym
kolorem. Najbardziej konsekwentnym twórcą tego kierunku pozostał Matisse.
Namalował on "Portret żony" wystawiony na Salonie Jesiennym, gdzie został
uznany za karykaturę kobiecości. Charakteryzuje go dowolność interpretacji
tematu, wybujałość kolorystyczna i techniczna. Na tej samej wystawie znalazły
się również krajobrazy Deraina. Były to obrazy oślepiające ostrymi czerwieniami,
zieleniami i żółciami, wykazujące absolutny brak troski o wykończenie.
Innym wybitnym dziełem Matisseą jest "Martwa natura z różowymi cebulami",
w której płaskie powierzchnie farby i sylwety dzbanów podkreślają dekoracyjną
funkcję dzieła. W latach 1905 - 1907 powstaje wiele pięknych krajobrazów
Marqueta, Valtata i van Dongena posługujących się ostrymi wibrującymi barwami.
Na Salonie Niezależnych w 1906 r. Matisse wystawia "Radość życia", Derain
natomiast prezentował jedno z najwybitniejszych dzieł fowizmu: serię widoków
Tamizy. Ok 1907r. Derain zaczyna z rozmysłem odwracać się od dzieł fowistycznych.
Dowodem tego jest praca "Taniec", która stanowi połączenie elementów egzotyki ze
stylem Art Nouveau. Krótkie doświadczenie w malarstwie fowistycznym stało się
udziałem innego twórcy - Georgesa Braque.Osiągnął on w swoich obrazach z
tego okresu świeże i spontaniczne efekty światła, będące wyznacznikiem uroku
fowizmu.