FUTURYZM
Futuryzm zrodził się we Włoszech jako antytradycyjny kierunek literacki.
W 1909, w pierwszym manifeście futurystycznym, poeta Filippo Thommaso.
Marinetti głosił kult siły, maszyny i szybkości. Przeciwstawiał się sztuce
tradycyjnej i konformistycznej głosząc ideał nowej sztuki przyszłości oddającej
dynamizm życia i cywilizacji. W 1910 r. do ruchu futurystycznego przyłączyła się
grupa włoskich malarzy. Należeli do niej: Umberto Boccioni, Luigi Russolo, Carlo
Carra, Giacomo Balla i Gino Severini. Wkrótce dołączyli do nich: Ardengo Soffici,
Enrico Prampolini, Ottone Rosai, Mario Sironi i Fortunato Depero. W 1912 r. odbyła się
wystawa w paryskiej galerii Bernheim - Jeune, poprzedzona dwoma manifestami
futurystycznymi. Malarze pragnęli uwolnić sztukę od, szczególnie przejawiającego się
we Włoszech, klasycznego grecko - rzymskiego ideału. Chcieli też zniszczyć kult
przeszłości. Występowali przeciwko naśladownictwu, formom tradycyjnym, broniąc
całkowitej wolności twórcy, a za podstawowy postulat uważali oryginalność.
Jedyną ich zdaniem właściwą formą była synteza tematu i stanu duszy - przejście
od jednego stanu do drugiego - następstwo zjawisk i odtworzenie deformacji jakiej
podlega przedmiot pod wpływem ruchu. Futuryści pragneli znaleźć środki malarskie,
które oddawałyby dynamizm współczesnego życia. Dążyli do zewania z
perspektywą i tradycyjnym pojęciem przestrzeni. Teorie ich kształtowały się
częściowo pod wpływem estetyki Crocego, oraz filozofii Jamesa i Bergsona.
Jednym z głównych teoretyków malarstwa i rzeźby futurystycznej był Umberto
Boccioni, według którego malarstwo powinno dać syntezę wszystkich momentów,
a więc miejsa, czasu, formy i koloru, wyrażając jednocześnie stany duszy.
Jego najbardziej znane obrazy to : "Stany duszy ", "Siły ulicy " , " Symultaniczny
widok z okna", "Ulica wchodzi do domu", "Dynamizm głowy kobiecej " i "Elastyczność",
oraz "Materia". Boccioni konstruował formy za pomocą przenikających się płaszczyzn i
komponował obraz według linii - sił - dynamicznych reakcji przedmiotów na
światło. Innym wybitnym futurystą włoskim był Gino Severini. Najważniejsze
jego dzieła to: "Wspomnienia z podróży ", "Bulwar ", "Taniec Pan Pan w Monico ",
" Nord-Sud", "Autobus". Odtwarza on również sumę momentów ruchu intenpretując
temat tancerek Degasa w dziełach: "Tancerki w Monico ", " Tancerka z Bal Tabarin ".
W późniejszym okresie swojej twórczości, dynamizm wyraża Severini w abstrakcyjnym
rytmie, linii i świetle, lub za pomocą wibracji drobnych punktów czystych barw widma
(" Ekspansja sferyczna światła "). Giacomo Balla w pierwszych swoich obrazach
malował przedmiot w ruchu, ukazując kolejne jego fazy nałożone na siebie.
Widać to w obrazach: "Dynamizm psa na smyczy", "Rytm skrzypka", "Lot jaskółek i
współprzenikanie się rynien ". Później ukazuje ruch poprzez dynamizm abstrakcyjnych,
półkolistych i prostych, zbiegających się pod ostrym kątem linii, np. w płótnach
"Szybkość samochodu ", " Dynamiczna ekspansja + szybkość. W podobny sposób
ukazywał ruch Luigi Russolo, który stworzył dzieła t.j. “ Plastyczny obraz poruszającej się
kobiety ”, "Autoportret ", "Samochód wyścigowy". Inny futurysta, Carlo Carra stara się
wyrazić dynamizm za pomocą rytmicznie powtarzających się, zgeometryzowanych,
często abstrakcyjnych form. Jego znane dzieła to : " Co mi powiedział tramwaj ",
” Tocząca się dorożka ", " Rytm przedmiotów ", “Pogrzeb A Enrico" Prampolini w
1913 roku opublikował manifest futurystyczny o sugerowaniu kolorem dźwięków i
zapachów - tzw. chromofonii, którą realizował w swoich obrazach t.j. "Kształt i zapach
aktorki ". Z czasem odchodzi od futuryzmu zajmując się kubizmem. We Francji futuryzm
oddziaływał na kubistów z grupy Section d` Or, w Anglii na Wortycyzm. Wiele
cech łączy równiez futuryzm z dadaizmem. Futuryzm poprzez głoszone przez
siebie hasła i teorię odegrał olbrzymią rolę w rozwoju sztuki XX wieku.