OP ART
Terminu "optyczny " używa się dla określenia dzieł dwu i trójwymiarowych,
opierających się na wykorzystaniu zjawiska omylności oka ludzkiego. Op - art jest
sztuką abstrakcyjną, formalistyczną, precyzyjną. Miał na nią wpływ Bauhaus, a także
zarówno konstruktywizm jak i suprematyzm. Ze swojej natury op - art ma właściwość
wywoływania iluzorycznych obrazów i sensacji wzrokowych, które dokonują się
wskutek właściwości budowy oka oraz ludzkiego mózgu. Stąd kierunek ten obraca
się w większości w sferze wrażeń wzrokowych. Terminu tego zaczęto używać w
1964 roku. Wkrótce op - art stał się popularnym terminem określającym w Anglii i
Ameryce płótna o biało - czarnym wzorze, wystawy sklepowe i sztukę użytkową.
Sztuka op - artu opierała się w dużej mierze na twórczości przedwojnennych artystów
pragnących wywołać wrażenie ruchu, m.i. na dziełach Moholy - Nagy`ego czy
Albersa. Po wojnie najwyraźniej sztukę optyczną reprezentuje twórczość Victora
Vasarely`ego - Węgra osiadłego we Francji. Sztuka optyczna łączy się niewątpliwie z
nurem abstrakcji geometrycznej. Posługuje się określonymi formami geometrycznymi,
komponowanymi rytmicznie, operuje czystymi kolorami, tworzy iluzję ruchu i
przestrzeni wykorzystując złudzenia optyczne i wibracje kolorystyczne. Są to
formy bardzo dekoracyjne, precyzyjnie wykonane, nierzadko przy pomocy obliczeń
matematycznych i wzorów zaczerpniętych z optyki. Pierwszym powazniejszym
wystąpieniem artystów uprawiających sztukę kinetyczną była wystawa w roku 1955 w
Galerii Denise Rene. Oprócz VictoraVasarely`ego - autora opublikowanego manifestu
sztuki kinetycznej, wystawiali tam rzeźbiarze: Alexander Calder, Jean Tinguely,
Jesus Soto, Yaacov Agam i Pol Bury. Twórczość Vasarely`ego i Soto charakteryzuje
tworzenie kompozycji dających wyłącznie optyczne złudzenie ruchu form, które
przemieszczały się i drgały w zależności od kąta widzenia. Pol Bury wprowadził
do swych obrazów ruch rzeczywisty dzięki zainstalowaniu silniczka, natomiast
Yaacov Agam tworzył obrazy komponowane z trójkątnych fase zmieniających
barwy i kształty, w zależności, z której strony się na nie patrzyło. Dwa istotne
ugrupowania dla rozwoju sztuki kinetycznej to: grupa T w Mediolanie założona w
1959 roku, i grupa N w Padwie. Obydwie grupy wyróżniają się śmiałymi
eksperymentami (kompozycje z: załamującego się w ruchomych pryzmatach
kolorowego światła). Innym istotnym stowarzyszeniem było założone w Paryżu i
działające przez 9 lat ugrupowanie " Groupe de recherrches d`art visuel " zajmujące
się zbiorowymi badaniami eksperymentami w zakresie sztuki wizualnej. Pragnęli
oni stworzyć sztukę w oparciu o naukę, architekturę, urbanistykę, rachunek
prawdopodobieństwa , teorię informacji, cybernetykę. Inni artyści działający na
polu sztuki kinetycznej to: Ludwig Wilding, Mon Levinson, Karl Gerstne, Leroy
Lasmis, Robert Stevenson, Bridget Riley, japończyk Tadasky, Julian Stanczak -
malarz amerykański.